W najbliższych latach Sieradz zyska nowe połączenia kolejowe w ramach Kolei Dużych Prędkości (KDP), które połączą miasto z kluczowymi ośrodkami, takimi jak Warszawa, Łódź, Wrocław i Poznań. Projekt ten jest częścią szerszej strategii rozwoju transportu kolejowego, której szczegóły omawiane są podczas konsultacji Horyzontalnego Rozkładu Jazdy. W spotkaniach tych uczestniczy Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego.
Koncepcja Horyzontalnego Rozkładu Jazdy
Horyzontalny Rozkład Jazdy (HRJ) zakłada tworzenie stabilnych połączeń kolejowych na podstawie regularnych linii komunikacyjnych. To podejście ma na celu ułatwienie przesiadek i zapewnienie przewidywalności podróży. Konsultacje HRJ prowadzone są przez przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury, Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) oraz innych partnerów. Ostatnie spotkanie miało miejsce w Łodzi.
Strategiczne inwestycje kolejowe w regionie
Województwo łódzkie jest centrum wielu inwestycji kolejowych CPK, które mają stać się katalizatorem rozwoju regionu. Inicjatywy te, w połączeniu z HRJ, mają na celu stworzenie atrakcyjnej i stabilnej oferty przewozowej. Sieradz, dzięki swojemu położeniu na planowanej linii „Y”, będzie jednym z głównych beneficjentów tych zmian.
Nowa infrastruktura kolejowa w Sieradzu
Linia KDP prowadząca przez Sieradz zostanie poprowadzona na obrzeżach miasta, umożliwiając szybkie połączenia między Warszawą, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Do centrum Sieradza będą prowadzić specjalne łącznice, które przekształcą stację w nowoczesny węzeł przesiadkowy.
Korzyści z nowej organizacji ruchu
Nowy układ komunikacyjny pozwoli na maksymalne wykorzystanie potencjału KDP. Najszybsze pociągi będą obsługiwać pasażerów bez zatrzymań na trasie między dużymi aglomeracjami, a wybrane składy będą zatrzymywać się w Sieradzu, umożliwiając mieszkańcom komfortowe podróże.
Planowane połączenia i częstotliwość kursowania
Szczegóły dotyczące liczby pociągów i ich częstotliwości są jeszcze opracowywane, ale zakłada się, że połączenia z Sieradza do Warszawy, Poznania i Wrocławia będą odbywać się co 1-2 godziny. Również tzw. regionalne ekspresy mają kursować z podobną częstotliwością, by stanowić realną alternatywę dla podróży samochodem.
Finansowanie i realizacja projektów
Uruchomienie regionalnych ekspresów będzie zależało od zapewnienia odpowiednich funduszy przez urzędy marszałkowskie. Tego rodzaju rozwiązania są typowe dla nowoczesnych systemów kolejowych w Europie, jak pokazują przykłady z Hiszpanii czy Niemiec.
Kontynuacja konsultacji HRJ
Łódź jest jednym z kolejnych miast, gdzie odbywają się konsultacje HRJ. Podobne spotkania miały miejsce w Szczecinie i Zielonej Górze, a planowane są również w Toruniu i Poznaniu. Proces konsultacyjny obejmie wszystkie województwa do końca trzeciego kwartału tego roku.
Harmonogram realizacji projektu
Zgodnie z aktualnym harmonogramem, Lotnisko CPK ma zostać otwarte pod koniec 2032 roku wraz z odcinkiem KDP między Warszawą a Łodzią. Odcinki prowadzące z Łodzi przez Sieradz do Wrocławia i Poznania mają być gotowe do końca 2035 roku, finalizując 480-kilometrową linię „Y”. Obecnie trwają już prace budowlane związane z tym projektem na terenie Łodzi.