Kolej Dużych Prędkości nabiera tempa: CPK rozpoczyna projekt budowlany linii Sieradz – Kalisz – Poznań

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) intensyfikuje prace nad Kolejami Dużych Prędkości (KDP) w Polsce. Kluczowy projekt, znany jako linia „Y”, obejmuje trasę Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań. W ostatnich miesiącach dynamicznie rozwijają się działania związane z realizacją tego przedsięwzięcia, które ma na celu znaczące skrócenie czasu przejazdu między głównymi miastami, takimi jak Warszawa i Poznań.

Koncepcja i wnioski środowiskowe

W pierwszej połowie roku CPK odebrało koncepcję programowo-przestrzenną (KPP) dla linii nr 85. Następnie, w lutym 2025 roku, spółka złożyła wniosek o decyzję środowiskową dla 74-kilometrowego odcinka między Sieradzem a Pleszewem. Kilka miesięcy wcześniej, w grudniu, podobny wniosek dotyczył odcinka Pleszew – Poznań. Decyzje środowiskowe są kluczowe dla dalszego postępu prac, umożliwiając rozpoczęcie budowy.

Prace projektowe i ich harmonogram

Po akceptacji KPP, CPK niezwłocznie przystąpiło do prac nad projektem budowlanym, które mają zakończyć się w trzecim kwartale 2026 roku. W kolejnym kwartale planowane jest złożenie wniosku o pozwolenie na budowę. Przyznanie tego pozwolenia otworzy drogę do rozpoczęcia prac budowlanych, które zgodnie z harmonogramem mają ruszyć w pierwszym kwartale 2028 roku, a zakończyć się do końca 2035 roku.

Znaczenie linii „Y”

Projekt linii „Y” to część większego planu, jakim jest Transeuropejska Sieć Transportowa (TEN-T). Linia ma długość 146 km i umożliwia rozwinięcie prędkości do 350 km/h przez pociągi pasażerskie. Po ukończeniu, podróż z Warszawy do Poznania ma trwać zaledwie 1 godzinę i 38 minut. Linia ta nie tylko zrewolucjonizuje transport krajowy, ale również przyczyni się do osiągnięcia unijnych celów infrastrukturalnych.

Wsparcie finansowe i przyszłe plany

Na realizację dokumentacji projektowej dla odcinka Sieradz – Pleszew – Poznań CPK uzyskało 162 mln zł z funduszy Instrumentu „Łącząc Europę” CEF2. Projekt ten wspiera rozwój korytarza Morze Północne-Bałtyk, będącego częścią sieci TEN-T, z celem ukończenia do 2030 roku. To dofinansowanie podkreśla znaczenie projektu w kontekście europejskich priorytetów transportowych.

Linia kolejowa Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań to nie tylko inwestycja w infrastrukturę, ale także krok w kierunku nowoczesnego transportu, który sprosta oczekiwaniom XXI wieku.